Παραδοσιακή γαλατόπιτα Βόλου / Traditional milk pie

8:44:00 μ.μ.





Αυτή τη γαλατόπιτα τα τελευταία χρόνια την δοκιμάζω 1-2 φορές το χρόνο, μπορεί και 3. Ερχεται πεσκέσι από μακρινή θεία στο Βόλο. Και πάντα είναι καλύτερη από την προηγούμενη φορά. Αλλά πάντα είναι λίγη.

Η γαλατόπιτα είναι αγαπημένο μου γλυκό. Η συγκεκριμένη είναι εθιστική. Η ιδιαιτερότητα της είναι πως έχει φύλλα κάτω, αλλά όχι μόνο φύλλα. Ενδιάμεσα στα φύλλα έχει τριμμένο καρύδι με ζάχαρη και κανέλα.



Ηρθε λοιπόν ο καιρός να την κάνω κι εγώ μετά από αναβολές. Η συνταγή ήρθε έτσι ακριβώς όπως την κάνει η θεία. Οπως ακριβώς την απολαμβάνω όταν έρχεται το ταπεράκι σπίτι.

Ποτέ δεν την είχα δοκιμάσει ζεστή, καυτή από τον φούρνο. Αυτή τη φορά κόντεψα να φαω το μισό ταψί με το που βγήκε από τον φούρνο. Τι κι αν καιγόμουν, τι κι αν έβγαζα αναρθρες κραυγές από το κάψιμο... το απολάμβανα. Αλλα και τις επόμενες ημέρες είναι το ίδιο ωραία. Εμένα μου αρέσει να την ζεσταίνω λίγο στο φούρνο μικροκυμάτων για 1 λεπτάκι.





Αν και σε μερικές διαδικασίες είχα ενδοιασμούς, την έκανα έτσι ακριβώς. Η εντολή ήταν σαφής: θα την κάνεις ακριβώς έτσι !!!

Ενδοιασμός ως προς την ποσότητα της ζάχαρης. Ενα κιλό ζάχαρη!! Επαθα ενα μικρό σοκ στην αρχή. Θελησα να την μειώσω αλλά η εντολή (άνωθεν 😆) ήταν πάλι κοφτή: τόση θα βάλεις. Κι έβαλα.
Οπως επίσης η χρονική στιγμή που ρίχνουμε τη ζάχαρη στο μείγμα. Αυτό γίνεται στο τέλος κι όχι μαζί με το γάλα που βράζει.



Αλλα ποιος μπορεί να φέρει αντίρρηση σε μια ήδη πετυχημένη συνταγή από παλιά νοικοκυρά? Η αλήθεια είναι ότι την επόμενη φορά σκέφτομαι να μειώσω τη ζάχαρη... (μεταξύ μας αυτό ε? 😂😈)

Είναι γλυκό της Αποκριάς αλλά και του Πάσχα. Συνηθίζεται σε πολλά μέρη την Κυριακή του Πάσχα, αφού μετά το σφάξιμο των ζώων υπάρχει άφθονο γάλα για γλυκά.




Παραδοσιακή γαλατόπιτα Βόλου


Υλικά
(για το τετράγωνο ταψί του φούρνου)

1 πακέτο φύλλο κρούστα λεπτό (για γλυκά)
  *(βλ.στο τέλος Μικρά μυστικά)
2 lt γάλα πλήρες (ή και ελαφρύ)
290 γρ. σιμιγδάλι χοντρό
600-700 γρ. (αρχική συνταγή είχε 1 κιλό)* (προσαρμοστε την ανάλογα με τα γουστα σας)
  (ή και λιγότερο* βλ. Μικρά μυστικά στο τέλος)
2 βανίλιες
3 αυγά (το ένα για την επιφάνεια)
125 γρ. βούτυρο (σε θερμοκρασία δωματίου)
1 πρέζα αλάτι

ελαιόλαδο

130 γρ. καρύδι τριμμένο (περίπου 20 καρύδια)
2 κουτ. σούπας ζάχαρη
1 1/2 κουτ. γλ. κανέλα



Εκτέλεση

Ρίχνουμε σε μια μεγάλη κατσαρόλα το γάλα, με μια πρέζα αλάτι & προσθέτουμε και το σιμιγδάλι.
Τη φωτιά μας τη βάζουμε λίγο πιο κάτω από το πιο δυνατό (δηλ. στο 2-2,5 από το 3 που φτάνει η κουζίνα μας).



Ανακατεύουμε συνέχεια για να μην κολλήσει, μέχρι να αρχίσει να πήζει και κάνει φουσκάλες.
Μόλις πήξει τραβάμε από την φωτιά και ρίχνουμε την ζάχαρη ανακατεύοντας καλά μέχρι να λιώσει

Το μείγμα θα σας φανεί πολύ πηχτό στην αρχή, αλλά μόλις πέσει η ζάχαρη κι αρχίσει να λιώνει θα γίνει πιο ρευστό. Ρίχνουμε τα 2 χτυπημένα αυγά σιγά-σιγά ανακατεύοντας συνέχεια. Προσθέτουμε το βούτυρο σε μικρά κομμάτια  κι ανακατεύουμε.

Αφήνουμε λίγο στην άκρη.

Παίρνουμε το ταψί και λαδώνουμε τον πάτο ελαφρώς με ελαιόλαδο και τα πλαϊνά.
Στρώνουμε 6 φύλλα λαδώνοντας ενδιάμεσα και βάζοντάς τα έτσι ώστε να καλύπτονται και τα πλαϊνά του ταψιού.



Στη συνέχεια στρώνουμε τα υπόλοιπα φύλλα πάλι λαδώνοντας τα ελαφρά και πασπαλίζοντας κάθε φύλο με το μείγμα καρυδιού. Αυτό θα γίνει για τα υπόλοιπα φύλλα που θα στρώσουμε. Στο τελευταίο φύλλο δεν πασπαλίζουμε με καρύδι γιατί θα βάλουμε την κρέμα.

Και σε αυτά τα φύλλα πάλι τα στρώνουμε έτσι ώστε κάποια να καλύπτουν και τα πλαϊνά.

Ρίχνουμε την κρέμα. Γυρνάμε τα πλαϊνά φύλλα προς τα μέσα (σαν κόθρο) και τα περνάμε με ένα πινέλο με ελαιόλαδο




Σε ένα μπολ χτυπάμε το ένα αυγό μαζί με μια κουταλιά της σούπας ελαιόλαδο.
Το ρίχνουμε πάνω στην επιφάνεια της κρέμας και με προσεκτικές κινήσεις (με το πινέλο) το απλώνουμε όσο μπορούμε σε όλη την επιφάνεια της κρέμας.

Ψήνουμε σε προθερμασμένο φούρνο (σε αντιστάσεις πάνω - κάτω) στους 180 C, για περίπου 1 ώρα & 15 λεπτά, ανάλογα τον φούρνο. 




Να πάρει ένα ωραίο χρώμα από πάνω η κρέμα και να έχει ψηθεί και το φύλλο κάτω.





Μικρά μυστικά:

  • Ζάχαρη βάζουμε και λιγότερη, 700-800 γρ. είναι μια χαρά. Εγώ αρχικά την έκανα ακριβώς όπως μου δώσανε τη συνταγή με αυτή την ποσότητα της ζάχαρης (1kg). Τις επόμενες φορές όμως έβαλα 750-800 γρ. ζάχαρη.
Update (24/02/2023): έγινε και με 600 γρ. Ζάχαρη. Νομίζω αυτή η αναλογία είναι καλή. Αλλά κάντε και τη δοκιμή που λέω πιο κάτω 👇
  • Ενα κόλπο για να δείτε πόσο γλυκιά είναι ρίξτε τη μισή ποσότητα ζάχαρης και δοκιμάστε την κρέμα. Αν την θέλετε περισσότερη γλυκιά προσθέστε επιπλέον ζάχαρη.
  • Το ταψί να το βάλετε στην αρχή στη μέση (στη τρίτη θέση). Εγώ το έβαλα πιο κάτω στην 2η και μου άρπαξε λίγο το φύλλο. Γι αυτό ξεκινήστε στη μέση και μετά αν δεν έχει ψηθεί καλά το φύλλο το κατεβάζετε. Αυτό το ελέγχουμε σηκώνοντας λίγο με μια σπάτουλα την γωνία με προσοχή. Αλλά αυτό είναι ανάλογα το φούρνο μας και ανάλογα πράττουμε. 
  • Οι συσκευασίες για το φύλλο έχουν ή 10 φύλλα ή 12-14. Αν πάρετε κάποιο που έχει 10 φύλλα θα βάλετε 4 φύλλα αλλειμένα μόνο με λάδι, και τα υπόλοιπα 6 φύλλα θα τα πασπαλίσεται και με λίγο λάδι και με το μείγμα καρυδιού. Αν το πακέτο έχει παραπάνω από 10 φύλλα, θα βάλετε 6 φύλλα κάτω με λάδι και τα υπόλοιπα (6) ενδιάμεσα με το καρύδι. Απλά στο τελευταίο φύλλο δεν βάζουμε καρύδι γιατί θα ρίξουμε την κρέμα. Εγώ ένα φύλλο στο τέλος δεν το έβαλα, οπότε μάλλον η συσκευασία μου είχε 13 φύλλα (αν θυμάμαι καλά).
  • Τα φύλλα μην σας φαίνονται πολλά σαν βάση. Είναι αρκετά λεπτά και μόλις ψηθεί η γαλατόπιτα θα δείτε πως δεν είναι πολλά.






You Might Also Like

17 σχόλια

  1. Αγαπημένη πίτα την κάνω χρόνια όπως μου την έμαθε η μητέρα μου, χωρίς τόση πολύ ζάχαρη όμως βγαίνει λίγο άγλυκη βέβαια η δική μου.Στην επόμενη δοκιμή θα δοκιμάσω με περισσότερη.
    Καλημέρα και καλή άνοιξη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. H ζάχαρη μπορεί να προσαρμοστεί στα γούστα μας. Αν και με την πολύ ζάχαρη είναι ωραία ;) Βέβαια την επόμενη φορά θα δοκιμάσω με λιγότερη

      Καλή άνοιξη :)

      Διαγραφή
  2. Ω ρε μάνα μου!!! Τίποτα άλλο δε σου λέω :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Η γαλατόπιτα είναι ένα γλυκό με ξεχωριστή θέση στην καρδιά μου, καθώς αποτελεί την πρώτη ανάρτηση του blog, προς τιμή της 3 τότε μηνών Ιφιγένειας 😄
    Είναι φανταστικό γλυκό και ζεστό ειδικά εθιστικό!
    Ωραία και.η ιδιαιτερότητα της βάσης με το καρύδι 🙂

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Α ωραία!!! Αρα σου αρέσει κι εσένα ;)
      Ναι η βαση με το καρυδι την κάνει ακόμα πιο λαχταριστή.

      Φιλιά πολλά

      Διαγραφή
  4. αααα τελεια!! μ αρεσει η τσαχπινια με το καρυδι αναμεσα στα φυλλα! κ μ αρεσει που ειναι ξεσκεπαστη! υπεροχη συνταγη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ξέρω ότι τα εκτιμάς κάτι τέτοια..χιχι.

      Ευχαριστώ Αναστασία μου :)

      Διαγραφή
  5. Μάριον πότε θα την ξαναφτιάξεις να πεταχτώ μια βόλτα στην Αθήνα; :) Πολύ λαχταριστή βρε παιδί μου με την νοστιμότατη βάση της!!
    Φιλιά πολλά!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Γλυκειά μου Μάριον έπεσα στη γαλατόπιτα σου ψάχνοντας μια συνταγή που να φέρνει σε αυτή που ´ετρωγα μικρή. Ομολογώ πως δεν ηξερα οτι υπαρχουν τοσες παραλλαγές απο περιοχή σε περιοχή. Η μαμα μοτ ρην εφτιαχνε μονο με αλευρι. Ζαχαρη εβαζε στο τελος και απο πανω με λιγο χτυπητο αυγό. Η δικη σου με το σιμιγδ´αλι μου θυμησε αρκετα το γαλακτομπόυρεκο αλλα με πολυ λιγλοτερα αυγά. Παρόλλα αυτα θα προσπαθησω να τη φτιαξω αμεσα και θα γυρισω να σου πω τις εντυπωσεις μου. Η ζαχαρη θα μειωθεί κατα καμπόσο ωστε να μην εχω τυψεις και το ριξω στο μαραθωνιο ❤️

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ναι υπάρχουν τελικά πολλές παραλλαγές ανάλογα το μέρος.
      Ενταξει και της μαμάς σου ακούγεται ωραία κι ιδιαίτερη.
      Σίγουρα θέλει λιγότερη ζάχαρη (πάντως και με το 1 κιλό σούπερ ήταν) αλλά όπως λεω κι εγώ την επομενη φορά θα την μειώσω κι εγώ. Νομίζω 650-700 γρ. είναι καλά στα 2lt γάλα.
      Αχ θα χαρώ πολύ αν την φτιάξεις. Θα περιμένω εντυπώσεις και παρατηρήσεις ;)

      τα φιλιά μου

      Διαγραφή
  7. Τώρα πήρα χαμπάρι εγώ και ήρθα! Είναι τέλεια! Κι όχι επειδή είναι Βολιώτικη (αν δεν παινέψεις τον τόπο σου...) αλλά επειδή απλά είναι τέλεια! Την φτιάχνω αλλά όχι συχνά, παχαίνει η άτιμη κι εμείς δεν είμαστε του 'τρώμε ένα κομματάκι για τη γεύση", τρώμε όλο το ταψί εντός ώρας!
    Φιλιά γλυκά Βολιώτικα σου στέλνω! ♥

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. χαχα.. Συμφωνώ Λία μου.. ειναι απλά τέλεια!!! Χωρίς πολλά λόγια ;)
      Παχαίνει η άτιμη αλλά μια στο τόσο δεν βαριέσαι..θα θυσιαστούμε!!

      Σ ευχαριστώ πολύ
      Τα φιλιά μου :)

      Διαγραφή
  8. Κάνουν γαλατόπιτα και στον Βόλο;;;; Ο άντρας μου είναι από τα Σπήλαια Διρού Μάνη και όπως καταλαβαίνεις σαν "Μανιατόνυφη" την έμαθα να την φτιάχνω από πολύ νωρίς. Συχνά δεν την φτιάχουμε γιατί όπως είπε και η Λία το ταψί δεν μας φτάνει χαχαχχαχαχ

    Πολλά πολλά φιλιά κοριτσάκι μου, καλή Ανάσταση & καλό Πάσχα!

    www.artdecorationcrafting.gr

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. καλημέρα σας, φαίνεται φανταστική και σίγουρα νοστιμότατη με τοσηυ ζάχαρη!!! θα ήθελα να μου πείτε την διαφορά στη κρέμα αν είναι με αλεύρι η σιμιγδάλι . ευχαριστώ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Kαλημέρα!!!
      Είναι νόστιμη και με λιγότερη ζάχαρη ;)
      Οπως λεω και στο τέλος μπορούμε να βάλουμε και λιγότερη ζάχαρη (που την προτιμώ κι εγώ με λιγότερη).

      Τωρα εγώ την κάνω με σιμιγδάλι. Με αλεύρι δεν μπορώ να ξέρω πως θα είναι σε σύσταση η κρεμα. Δεν το έχω δοκιμάσει. Κατά την γνώμη μου το σιμιγδάλι ταιριάζει σε τέτοιες κρέμες.

      Ευχαριστώ πολύ!!!

      Διαγραφή